< Spis treści | Następny rozdział >
Wojenna gra strategiczna typu RTS oparta na fabule powieści pt. "Diuna" Franka Herberta.
Wcielasz się w rolę dowódcy wojsk rodu Atrydów lub Harkonnenów i musisz przeprowadzić kampanię w celu zniszczenia wojsk przeciwnika i zawładnięcia wydobyciem drogocennego surowca obecnego na planecie Diuna zwanego melanżem.
Każda potyczka rozgrywa się na prostokątnej planszy złożonej z pól. Każde pole może zajmować jedna jednostka, bądź oddział piechoty. Panel dowodzenia składa się z panelu rozkazów, gdzie można wydawać rozkazy zaznaczonym jednostkom jak "Ruch", "Atak", bądź "Szturm" oraz panelu statusowym, gdzie widoczne są zaznaczone jednostki oraz ich aktualny status, taki jak ilość punktów wytrzymałości, postęp w budowie itp.
Innym elementem w grze są budynki, które mogą zajmować jedno lub więcej sąsiadujących ze sobą pól na planszy. Budynki służą do szkolenia jednostek, dostarczania energii elektrycznej do bazy, dostarczania wody i zapasów, przekształcania melanżu w kredyty itd.
Każde pole posiada cechy, takie jak rodzaj terenu, który określa warunki ruchu na danym polu oraz możliwości wznoszenia konstrukcji (budynki można wznosić tylko na skale po uprzednim wzniesieniu fundamentów).
Dodatkowo oba rody posiadają własną broń specjalną. Atrydzi mogą wzywać na pomoc ludzi piasków, zwanych Fremenami, zaś Harkonnenowie dysponują bronią balistyczną.
Początkowo całą mapę pokrywa zasłona zwana mgłą wojny. Dopiero wysyłanie jednostek na zwiad (tzw. zwiadowców) pozwala odkrywać nieodkryte obszary. Dodatkowo zwiadowcy mogą być przekształcani w stacje radarowe. Są to statyczne budynki, których rolą jest skanowanie okolicy w poszukiwaniu jednostek wroga lub pustynnych czerwi.
Istotnym elementem gry jest zbieranie melanżu przez żniwiarki. Żniwiarki są dobrze opancerzone, ale bardzo powolne. Do przyśpieszenia wydobycia melanżu służą zgarniarki, czyli latające statki, które mogą przenosić jednostki. Zgarniarki mogą pracować automatycznie bądź ręcznie. W trybie automatycznym przenoszą żniwiarki z pól przyprawowych do rafinerii i z powrotem.
W grze istnieje wiele rodzajów pancerza oraz broni. Ma to na celu nie tyle urozmaicenie rozgrywki, ile uczynienie wszystkich jednostek możliwymi do skontrowania.
Każda jednostka ma oczywiście inną prędkość ruchu, zasięg broni, widoczności, ilość zadawanych obrażeń, rodzaj pancerza oraz szybkostrzelność. Istnieją pojazdy wyspecjalizowanie, takie jak wspomniani zwiadowcy. Istnieją też transportery (lądowe, latające, bądź podziemnie) przenoszące piechotę lub inne jednostki po polu bitwy.
Autor strony: Robert Szacki, Ostatnia modyfikacja artykułu: 04.04.2017